6 dagen in een totaal andere wereld!! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Lian Stienen - WaarBenJij.nu 6 dagen in een totaal andere wereld!! - Reisverslag uit Wellington, Nieuw Zeeland van Lian Stienen - WaarBenJij.nu

6 dagen in een totaal andere wereld!!

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lian

10 December 2006 | Nieuw Zeeland, Wellington

Zoals jullie in mijn vorige bericht konden lezen, ben ik dus bij een hele bijzondere familie. Nog even korte omschrijving nodig van mijn leefsituatie nu: ik zit dus bij een gezin dat zich aanbied als couchsurf familie. Dat betekend dat je via internet kan zoeken naar familie's waar je eventueel wel een aantal daagjes wil verblijven. Deze vind je door heel NZ. Heb je een leuke familie gevonden dan stuur je ze een mail of ze een couch vrij hebben. Zo ja, dan kan je dus komen. Wat je ervoor moet doen?? Niks!!

Deze familie woont boven aan de top van een berg, met een enorm uitzicht. Ze beheren 400 hectaren grond. Dit word niet gebruikt voor landbouw of voor het vee. Ze hebben dan wel enkele dieren als, 1 koe, aantal geiten en 3 honden. Wat ze met de grond doen...?? geen idee. Ze hebben het gewoon. Zelf zijn ze rond de 40 en hebben 9 kinderen verdeeld tussen de leeftijd van 22 en 2 jaar oud. Hiervan zijn de drie oudsten het huis uit. De andere 6 wonen nog thuis.. De moeder zelf geeft de kinderen les aan huis aangezien de school veel te ver weg is. Je moet alleen al 6 km berg op voordat je bij hun huis bent. Een rede voor deze familie om aan couchsurfen te doen is; Zodat de kinderen mensen uit andere landen onmoeten, andere gewoonte, andere manieren enz.

Ze wonen tijdelijk (twee jaar) in een soort hut wat vader snel in elkaar getimmerd heeft. Erg leuk.
Wil ik douchen dan moet ik buiten onder een sproeiertje gaan staan. Sta ik daar boven op een berg in de kou in mijn blote...Maar gelukkig ze hebben warm water. Heel luxe. Wil ik naar de wc dan moet ik door de modder een meter of 30 omhoog klimmen. Daar staat dan een roestig hutje met daarin een gat. Ik ga dan ook echt niet in het donker naar de wc. je hoort dan de gekste geluiden, en de spinnen komen gezellig over je heen kruipen als je niet uitkijkt.

De eerste nacht sliep ik meteen, moet wel heel moe zijn geweest. De tweede nacht werd ik wakker gehouden door, getippel, geknars, enzenz. Na een tijdje zag ik ze dan lopen... RATTEN. Herengod. Ze liepen overal en vlak langs je af!! Geen slapen voor mij dus, was echt bang. De hele nacht lag ik dus te draaien om ze maar bij mij uit de buurt te houden. Volgende ochtend vroeg ik of ze daar altijd last van hadden. Hun antwoord,,Ja we wonen in een bos dus wat dacht je. De rest van de nachten heb ik dingen in mijn oor gestopt. Zo hoorde ik ze niet, en heb ik iets beter geslapen.

De dagen heb ik gevuld, met vooral.. spelen met de kinderen. Moeder helpen in de groentenkas, berg op wandelen. omlaag klimmen en klauteren van de bergen. alles wat de rest van de familie ook doet.

1 van de avonden heb ik pannenkoeken voor ze gebakken met spek en appel. Dit was erg vreemd voor ze. Zeker toen ik vertelde dat ze er schenkstroop op moesten doen. Maar ze vonden het heerlijk. Ze konden niet voorstellen dat deze combinatie stroop en spek in een pannenkoek, en stroop, appel en ijs op een pannenkoek te eten zou zijn. Maar na deze ervaring wilde ze het resept hebben. Erg leuk dus. Ze smulde ervan, en de kinderen vonden het beter als moeders pannenkoeken.

Op zondag ben ik met vader 2 zonen en 2 neven meegegaan naar een schietwedstrijd. Hier kwam ik in het wildewesten. Ze hadden een hele straat na gemaakt met een saloon enz. Daartussen waren alle schietopjecten verstopt. Tijdens het parcours moest je schieten met pistolen, shotguns, en gewone guns. Erg gaaf om te zien. En ze waren echt goed en snel.

in het volgende parcour mocht ik ook. Eerts 5 met de gewone gun, dan een stukje rennen door een deur en weer 5 met de gun. Daarna de shotgun laden, 2 keer schieten, opnieuw laden en weer schieten, als laatste had je de pistolen. eerst 5 met de het ene pistool stukje rennen dan 5 met het andere.

Erg gaaf. de eerste keer gingen de pistolen niet zo goed, viel echt tegen zeker als het op tijd gaat en je snel wil zijn. Na een aantal keren oefenen ging het best goed en miste ik niet veel meer. Mijn schouders waren na deze dag erg pijnlijk. De shotgun geeft dan ook een enorm klap. Het waren dan ook allemaal serieuze geweren geen speelgoed geweertjes. Erg erg vet. Ik heb er dan heel wat kogels door geschoten. Iedereen was dan ook echt te gek. Ze`zagen dat ik nieuw was, en ze wilde me de kans geven dit te ervaren. Normaal word dit niet toegestaan wegens veiligheid.

Morgen neem ik afscheid van deze bijzondere familie. Iedereen zou hier een paar daagjes moeten verblijven. Prachtige leefstijl. De kinderen zijn de hele dag buiten. En zelfs de kleinste van 2 klimt in de bomen en klimt de berg op. Echt zo enorm gewelig. Ik ben dan ook langer gebleven dan gebruikelijk is. Het klikte gewoon zo goed met de familie en de kinderen. Geen probleem dat ik langer bleef. Maar goed ik wil niet dat ze er wel genoeg van krijgen. Ze moeten het leuk blijven vinden. Maar echt alles was voor niks, en helpen met wat dan ook was omdat ik het leuk vond. De kinderen vragen me om te blijven maar het is tijd voor mij om verder te gaan.

Op naar Wharangei. Hier heb ik weer een familie gevonden die mij een couch aanbied. Weer een aantal nachten gratis en voor niks. Wilde dan ook echt dat ik dit eerder wist. Het gaat er niet alleen om dat je enorm goedkoop reist, maar vooral dat je leuke mensen van NZ onmoet met hun leefgewoonten. Nu zit er een stelletje op mij te wachten zonder kinderen en in een normaal (voor mijn nu) luxe huis. Ben ik na 6 dagen buiten douchen, poepen in een gat en 6 actieve kinderen rond om mij heen wel aan toe.

Het was een bijzondere tijd bij een hele bijzondere familie waarvan ik de warmte en gastvrijheid echt niet snel zal vergeten en waar ik veel heb geleerd.
Maar toch mis ik de luxe wel een beetje en ben zou ik niet zo willen leven.

Mijn volgende bericht komt dus vanuit een andere nieuwe familie. Ben benieuw of deze ook zo goed bevalt en of deze ook zoveel positieve indrukken bij me achter laat.


Groetjes Lian

  • 10 December 2006 - 13:36

    Grote Broer:

    RUIG!!!!

  • 11 December 2006 - 14:20

    @nke:

    Bah RATTEN!!!!
    Knap van je dat je daar hebt kunnen slapen, zou echt helemaal niets voor mij zijn!
    Lijkt me inderdaad wel echt leuk om te zien hoe die mensen daar leven en voor mij natuurlijk hoe die kinderen daar leren.
    Ik ben benieuwd naar je volgende verhaal!!!
    Groetjes =xxx= Anke

  • 11 December 2006 - 17:28

    RbN:

    Tjonge jonge, je bent back to basic gegaan geloof ik. Als je terug komt krijg je van mij een ratje ;-)

  • 14 December 2006 - 16:43

    Marieke:

    He Lian,
    ik dacht ik kom ook maar eens ff kijken. Heb net je foto's bekeken, wat gaaf!! Je hebt al een hoop gedaan zag ik. Je moet wel echt een supertijd hebben daar! Nou, heel veel plezier nog en geniet ervan!
    x Marieke

  • 14 December 2006 - 20:37

    Harm:

    Hey Lian,

    Het lijkt me leuk Kerst te vieren met iemand die ik kan. Ik vlieg over enkele min. naar Christchurch. Hier blijf ik tot maandag/ dinsdag dan 1 dag in Kaikoura en dan naar Wellington.

    Laat ff weten doormiddel een sms-je waar en in welk Hostel je verblijft met de Kerst. Dan zal ik proberen voor die tijd er te zijn.

    Groetjes Harm

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Wellington

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2007

Ko Toa en Bangkok

04 Februari 2007

Ko Phag Nan en Ko Tao

01 Februari 2007

Ko Phi Phi en Ko Phag Nan

25 Januari 2007

Phuket en Ko Phi Phi

20 Januari 2007

Kancahanburi
Lian

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 114
Totaal aantal bezoekers 51861

Voorgaande reizen:

24 Februari 2010 - 23 April 2010

Reisverhalen

06 September 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: