De safari - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Lian Stienen - WaarBenJij.nu De safari - Reisverslag uit Victoria Falls, Zimbabwe van Lian Stienen - WaarBenJij.nu

De safari

Door: Lian

Blijf op de hoogte en volg Lian

17 November 2011 | Zimbabwe, Victoria Falls

Hallo!!

Nou daar ben ik weer. Het was me een weekje!! Zoals jullie hebben kunnen lezen zaten we Maun. Hier waren we lekker aan het relaxen. We hadden gezelschap van een aantal piloten. In totaal komen ruim 40 piloten (van afrika, engeland, nieuw-zeeland enzenzenz jongste 21 oudste 42jaar) naar Maun op zoek naar een baan. Echt heel raar.Van s'morgens vroeg tot laat in de middag staan ze bij het vliegveld om contact te krijgen met de verschillende luchtvaartmaatschappijen. Ze moeten zich goed presenteren. En dan... krijgen van deze 4o jongens misschien 10 een baan!! Niet te geloven. Ze blijven hier maanden!! Het waren echt super gezellige en sociale jongens en soms had ik het best met ze te doen.

De laatste avond hadden we een fullmoonpoolparty met deze bubs jongens. Wat hebben we gelachen. Beetje drinken zwemmen enz. Uiteindelijk moesten we echt afscheid nemen. Jammer, maar helaas!! De volgende ochtend gingen we naar een andere comping in maun (30km verderop). Hier zouden we de groep voor onze mobile safari ontmoeten. Tot onze verbaazing zaten we met maar 1 ander koppel in de groep. De rest van de dag stond niks op de planning. Daar zaten we dan op een saaie camping. Niks te doen!! Geen gezelschap van de piloten. Dan maar vroeg slapen!

De volgende ochten moesten we vroeg opstaan voor de delta tour. Een truck bracht ons naar de rivier. Hier stapte we met twee personen in een mokoro (soort cano) een man met een stok peddelde ons door het water. We moesten onze schoenen uitdoen. Er was een kans dat een nijlpaard de boot zou omkiepen en zonder schoenen konden we sneller zwemmen. OOHHH!! Fijn om te weten. Zeker gezien nijlpaarden super gevaarlijk zijn! Het was echt lekker en relax zo door de smallen waterweggetjes. Uiteindelijk hoorde we de nijlpaarden. Oei!!! Maar gelukkig ze waren op veilige afstand. Na een 1,5 uur in het boodje kwamen we op een eilandje. Hier maaktye we een wandeling van 2 uur. Het was echter te warm waardoor we weinig dieren hebben gespot. Na de wandeling kregen we een heerijke lunch. Daarna brachten we ons wee terug naar de truck. We hebben niet veel dieren gezien maar vooral de boottrip was erg mooi. Op de weg terug naar de camping bachten Lyan en ik dat we geen zin hadden in een tweede saaie avond op onze camping. We wisten dat de piloten het over een gezellige vrijdagavond stapavond hadden. Dit zagen we wel zitten. Na heel wat regelen was het ons gelukt. De monteur van de camping bracht ons naar onze vorige camping. De jongens wisten niet wat ze zagen en waren erg verbaasd. Alle dachten dat we ergens op safari waren. Hahaha. Maar nee... Een super gezellige avond in een bar volgde!! Om 11.00 uur werden we weer opgehaald door de monteur! Nu moesten we echt afscheid nemen!

En toen was het zaterdag. Na het inpakken en het laden van de jeep gingen we op pad. Nog wat laatste boodschappen doen en op naar Moremi! Na heel veel hobbelen en spotten van dieren kwamen op om onse slaapplaats. Dit was midden in het park. Geen douch of wc!! Wel leeuwen, olifanten enz. Heel gaaf! Na het opzetten van de tenten enz gingen we op zoek naar de dieren. We zagen giraffen, olifanten, leeuwen, zebra's, nijlpaarden, buffalo's, impala's, springbokken, baviannen enzenz. Heel gaaf. Na zonsondergang reden we terug naar de tenten. Na het eten gingen we snel slapen.

De nacht heb ik geen oog dicht gedaan. Ik hoorde leeuwen brullen, dieren lopen dicht bij ons in de buurt. Ik moest eigenlijk plassen maar durfde echt niet de tent uit. Na een korte nacht moesten we vroeg ons bed uit. Vroeg in de ochtend is het makkelijker om dieren te spotten gezien het nog niet zo warm is. Ook nu kregen we weer veel moois te zien. Dit alles in een park waar bijna niemand is!! s'middags mochten we even rusten. In je tent....?? Nee.. veel te heet! De avond hebben we weer een safari gedaan. Het blijft gewoon leuk om de dieren te zien. Zo raar om zo dicht bij te komen. Ook deze nacht was weer slapeloos. Er zaten dieren in de jeep. We hebben allemaal geen idee wat het was. Wel hoorde we vanalles en de volgende ochtend lag alles door de jeep gegooid.

De volgende ochtend weer vroeg op. Spullen inpakken en op naar Savuti. Maar helaas... na een stuk rijden stond de jeep stil!! Dit net nadat we leeuwen hadden gespot. De gids probeerde de jeep te maken. Ondertussen moesten wij kijken of het velig was. Daar sta je dan. Middel tussen het wild!! Helaas we kregen de jeep niet gemaakt. Gelukkig kwam een andere jeep van een andere organisatie. Deze riep iemand op om ons op te slepen. Onze organisatie deed niks!!! Het opslepen was spannend. We passeerde een groep olifanten met kleintjes. Deze vonden ons niet leuk en sommige bedreigde ons. Wij konden echter niks. De auto voor ons gaaf flink gas om ze af te schrikken. Poeh....! Uiteindelijk waren we op een veiligere plek naast de campingplaats van de andere organistie. Een monteur was gebeld en was onderweg. Wachten, wachten wachten!! Nadat de monteur was gearriveeerd bleek al snel de de jeep niet te maken was. Pas de volgende ochtend konden ze ons een andere jeep brengen!! Dit kan toch niet waar zijn!!2 dagen weg!! Geen safari!! Godver!! Hier waren we allemaal niet blij mee. De nacht was erg spannend. Lyan lag in diepe slaap maar ik niet. Wat hoorde ik toch. Het liep vlak langs de tent!! Jesus zeg!! Ik hoord gegrom en een soort geblaf. Ik hoord iets in de jeep rommelen. Wat was dat!! Ik was echt bang! De volgende ochtend bleken het 6 hyena's te zijn!! Wat een zooi rond de jeep!! Achteraf ook wel weer een heel gaaf idee!!

Uiteindelijk hadden we een jeep en snel gingen we verder! Een race tegen de klok. We kwamen te laat in Savuti om nog echt veel dieren te spotten. Balen zeg!! We vervolgde onze weg richting Kasane. Dit door het losse zand. En ja.... dan kom je vast te zitten. 3 keer de jeep uit, hout zoeken om een pad te maken en duwen maar dit in het bloedhete zand!!!Maar..het had wel wat!!Na een hele lange dag in de jeep veel hobbelen en zweten kwamen we in Kasane. Hier was een DOUCH!! Na 4 dagen zweten, veel zand en stof stonken we verschrikkelijk. Eindelijk een douch!! S'avonds hebben we heerlijk gegeten in een restaurant. De volgende ochtend was onze laatste game drive door chobe! Dit was minder. Heel veel jeeps, niet veel dieren. Daarna moesten we afscheid nemen van het koppel deze gingen verder naar Zambia. Leuke mensen. Deze gingen contact opnemen met de organisatie in de hoop geld terug te krijgen van de twee dagen die we zijn misgelopen door de kapotte jeep! De middag hadden we een bootcruise. We zagen veel nijlpaarden en buffalo's. Eenmaal terug lekker gegeten en vroeg slapen. We waren kapot! Dat was het einde van de safari. Veel mooie dingen gezien, en spannende momenten meegemaakt. Wel balen we enorm van de slechte organtisatie en dat we dus 1 van de parken hebben moeten overslaan. Zeker als iedereem zegt dat daar veel te zien is!

Vandaag zijn we naar Zimbabwe gereisd. Na 2 uurtjes waren we al op de plaats van bestemming. Een mooie lodge met zwembad. Even een paar dagen relaxen, raften, en de vic fals bekijken!! Maandag vliegen we naar Johannesburg!!

Groetjes Lian

• 17 November 2011 - 10:37

Dana:

Wat een pech zeg, eerst jeep kapot en dan zit je vast. Wel super vet allemaal, dat je zo dicht bij de dieren komt. En de dieren ook echt meemaakt in het wild.
    Nog super veel plezier daar met zn tweeën!

• 17 November 2011 - 10:38

Broer :

Ruig. Blijf nog maar een tijdje, die Corsa bevalt me wel..

• 18 November 2011 - 08:03

Evelien:

Ha Lian,

Wat een verhaal weer! Geniet er maar flink van!

Gr. Evelien

• 18 November 2011 - 19:41

Leny:

reuze spannend allemaal
    het lijkt me echt fantastisch dat je de dieren van zo dichtbij kunt zien
    maar ik ben wel blij dat ik s'nachts in in jouw tentje hoef te liggen
    groetjes
    leny

• 20 November 2011 - 15:14

Jeetje:

jeetje, wat een verhaal. Echt super gaaf zeg. Doe maar een beetje voorzichtig daar!! gr els