Eerst 3 dagen in het kleurrijke Mexico - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Lian Stienen - WaarBenJij.nu Eerst 3 dagen in het kleurrijke Mexico - Reisverslag uit Mérida, Mexico van Lian Stienen - WaarBenJij.nu

Eerst 3 dagen in het kleurrijke Mexico

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lian

27 Maart 2010 | Mexico, Mérida

Hallo mensen, hier mijn eerste bericht vanuit Mexico. Ik heb met pijn afscheid genomen van het land dat ons zoveel bijzonder dieren heeft laten zien, prachtige natuur en super vriendelijke mensen. Wat ben ik blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ik kan een bijzonder land toevoegen aan mijn lijstje. Ik heb dit land ingeruild voor het kleurrijke Mexico. Ik wist niet wat ik moest verwachten. Je las veel over een onveilig Mexico. Ik ben er nu pas 3 dagen en weet zeker dat ik het hier heel goed ga hebben. De mensen zijn enorm vriendelijk er is veel te zien en beleven. S avonds over straat is geen probleem en elke 10 meter achterom kijken is echt niet nodig. Dat wil niet zeggen dat je niet hoefd uit te kijken. Maar goed overal zijn mensen die je niet kan vertrouwen, maar dat Mexico nu een land is waar je extra extra allert moet zijn kan ik niet zeggen.

Na een vlucht van 6 uur waren we eindelijk in Cancun. We hadden nog geen Hostel geregeld dus namen een taxi naar het centrum hier werden we op een plein afgezet. Maar wat nu... Het was inmiddels al donker en ik wist nog niks van Mexico als alleen de enge verhalen op internet. Een hele vriendelijke man van een restaurant hielp ons en bracht ons naar een leuk klein hostel. Gewoon bij een mevrouw in huis. Haar keuken was onze keuken, haar zitkamer was ook onze zitkamer. Voor nog geen 8 euro konden we hier slapen incl ontbijt. We moesten nog eten en besloten bij de man die ons had geholpen te gaan eten. Dit was niet eens zijn doel. Hij vertelde ons zelfs waar we ook goedkoop konden eten. Ons naar een hostel helpen was dus niet voor eigenbelang. Onder het eten hoorde we ineens een bekende sound. Het was DJ Tiesto. De jongen van het restaurant had een big smile en had deze extra voor ons opgezet. Ook kregen we gratis drinken bij binnenkomst. Na het eten was het inmiddels al 23.00 uur en tijd om te gaan slapen. De eerste ervaringen waren super. Een goed begin is het halve werk dus Mexico beloofd wat.

De volgende dag namen de de bus naar Chichen Itza. Hier zijn mooie Maya tempels te bezichtigen. Na deze indrukwekkende bouwwerken was ons plan in Piste te blijven overnachten. Maar gezien we nog makkelijk naar Merida konden reizen hebben we dat gedaan. Het was dus een lange dag met veel uren in de bus. Maar ook dat is niet heel vervelend gezien je genoeg te zien hebt tijdens de lange tochten.

In Merida besloten we de volgende ochtend mee te gaan met een gratis tour door het centrum. Dit was erg interresant. De man vertelde ons alles over de gebouwen en historie van Merida en Yucatan. Ik begrijp niet dat deze tour gratis was want het was echt erg goed.Op de weg terug naar het hostel kwamen we met een Mexicaan in gesprek uiteindelijk bracht deze ons naar een winkeltje met hangmatten. We kregen uitgebreid uitleg over het materiaal, kwaliteit van weven, slaappositie enz.Het waren hangmatten waar 90% van de bevolking in slaapt. Erg leuk en interresant en Bjorn kocht zich zijn eigen hangmat. S middags hebben we rust genomen. Ons Hostel heeft een lekker zwembad dus hier hebben we de middag doorgebracht. S avonds zijn we naar het plein gegaan. Hier was vanalles te beleven. Kinderen traden op in dierenpakjes. Dit ter eren van...
Ondertussen kregen we een foldertje over een theater voorstelling. Na het eten zijn we hierheen gegaan. Het was leuk maar onverstaanbaar waardoor we na een uur genoeg gezien hadden. Het was inmiddels ook al weer laat genoeg dus lekker slapen.

De volgende ochtend zijn we met een tour meegegaan. Samen met 4 andere erg aardige mensen gingen we naar de Flamingo s. Het was een aardig stukje rijden maar de gids maakte er een interresant ritje van. We stopte bij typische huisjes en kregen uitleg hoe deze gebouwd worden. ook stopte wij bij kerken en kregen we tijdens de gehele rit uitleg over alles wat we zagen. Uiteindelijk kwamen we bij een groot meer en ruilde we de bus in voor een boot. Deze bracht ons naar de vele Flamingo s die in dit gebied naar voedsel zoeken. Mooi roze dieren en grote groepen. Op de weg terug zagen we nog vele pelikanen en stopte we nog om een klein wandelingetje te maken door de mangrouve. Uiteindelijk kwamen we weer bij de bus die ons verder bracht naar een strand. Hier konden we enkele uutjes relaxen voordat we terug naar Merida gingen. Het was een leuke tour en met een hele leuke en vriendelijke gids. S avonds zijn we gaan eten in het centrum. In het weekend word in de avond het centrum afgesloten voor verkeer. Terrasje, kraampjes en muziek komen hiervoor in de plaats. Erg gezellig sfeertje. Na het eten zijn we naar een mayamartkje geweest. Hier hebben we na uitgebreide uitleg een echte Maya hoed gekocht. Daarna kwamen we in een kleding winkel terecht. Hier kreeg ik een echte Maya jurk aan en Bjorn een Maya blouse. Super hip!! Na een foto met de eigenaar was het wel weer genoeg. Gezien het niet helemaal mij stijl was heb ik het jurkje lekker laten hangen. Wel was het gezellig in de winkel en hebben we vrienden gemaakt met de eigenaar. Na nog een rondje over de markt zijn we terug gegaan naar het Hostel.

Voor morgen hadden we eingelijk een busreis naar Palanque op de planning. Gezien deze bus vol zat in de ochtend kunnen we pas in de avond gaan. Beetje jammer. Maar goed. We kunnen ons in Merida vast nog een dagje vermaken.

Dit zijn dus mijn eerste dagen in Mexico en het bevalt met zeer goed.

Groetjes

• 28 Maart 2010 - 11:47

Anke:

Super fijn dat het daar niet gevaarlijk is enzo. Zijn we hier ook wat geruster ;) Veel plezier in Mexico!!!