Cambodia. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lian Stienen - WaarBenJij.nu Cambodia. - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Lian Stienen - WaarBenJij.nu

Cambodia.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lian

16 Januari 2007 | Nederland, Amsterdam

Poeh, ja Cambodia. Als eerste zal ik beginnen met de busreis. De reis tot aan de grens ging soepel en vrij snel. Aangekomen aan de grens zag je allemaal arme mensen, en dan echt arme. Moest dan ook heel goed op je tas letten want de kleinste kindjes zijn de grootste dieven. Na een uur waren we aan de andere kant en waren we eindelijk in Cambodia. Hier zou ik eigenlijk weer een bus hebben. Maar de weg naar Siemread is enorm slecht. Onze slechtste zandwegen zijn hier luxe. En dan spreek ik over de doorgaande weg door Cambodia. De bus zou dus echt een hel worden en de rit zou uren duren. Bovendien brengen ze je dan naar een duur hotel van vrienden en heb je geen kans of zin / 11 uur / om nog iets anders te zoeken. Dus met 3 andere uit de bus pakte ik een taxi. De rit duurde 3 uur en was echt niet te beschrijven. Ze vertelde mij dat de wegen slecht waren, maar dit was echt niet normaal. Enorme gaten, hoogstens 3 meter zicht door het droge zand, en heel veel stenen. Hier worden dan ook veel mensen aangereden maar de chauffeur zal nooit stoppen. Word je van je fiets of brommer gereden dan laten ze je gewoon liggen. De mensen zijn blij als ze hun eigen familie kunnen onderhouden dus ze gaan echt niet jou kosten betalen voor een dokter. Dus ja dan maar snel doorrijden. We reden door 1 van de armste wijken van Cambodia. Erg erg inndrukwekkend. Cambodia is dan ook 1 van de armste landen van azie. Na Drie uur hobbelen, stuiteren en schommelen kwamen van de soort krottewijken waar mensen nog serieus zorgen maken om het eten bij de enrome grote luxe hotels. Het ligt gewoon direct langs elkaar. En als ik zeg groot mooi en luxe dan bedoel ik het het op de meest positieve manier. Niet normaal hoeveel en hoe groot en mooi de hotels zijn. We hebben dan ook geen idee wie er verblijft. Er zijn wel toeristen maar echt niet zoveel dat de hotels ook maar half vol kunnen zijn. En overal word gebouwd nog luxer en nog groter. Uiteindelijk kwamen we in een leuk hotel aan waar ik een kamer deel met een Australier. Na lekker eten was het voor mij tijd om te slapen.

De volgende dag namen Daniel-duitser, Anthonie- Australier en ik de tuktuk naar de Angkor Wat. Dit is 1 van de meest bezochte bezienswaardigheden in de wereld. Het is dan ook enorm. We gingen van de ene indrukwekkende tempel naar de andere. En ze waren echt enrom groot. Niet te geloven wat de mensen honderden nee duizenden jaren gelezen voor elkaar kregen. En ook hier stikte het van de arme kinderen. Kinderen die net konden lopen liepen meters met je mee om te bedelen naar geld. Ze laten kinderen dan ook tot 4 uur in de nacht op straat rondbedelen bij de cafe;s voor geld. Het is dan ook echt niet te beschrijven hoe je zoiets beleeft en ziet. Maar goed terug naar de enorme tempels. Ook dit kan je niet opschrijven. En ook op de foto kun je niet zien hoe groot en mooi ze zijn. En dan in het bijzonder de Angkor Wat tempel. Echt ongelooflijk. Jaren geleden leefde hier dan ook misschien wel een millioen mensen. Wat wel jammer is dat alles hier vrij duur is. Dan bedoel ik niet het eten en de accomodatie. Maar de entree voor de tempels enz. Daar maken ze echt misbruik van je. Maar goed... om te zeggen nee dan ga ik niet doe je ook niet. En ze verwachten dan ook dat de prijzen in de komende jaren drastisch omhoog zullen gaan. Dus mensen die de angkor wat willen zien moeten nu gaan!!! Na en lange dag hier rondgekeken te hebben waren we echt kapot. Het was enorm heet en we hadden veel gelopen. En eigenlijk hadden we nog niet de helft gezien. Maar goed voor mij was 1 dag genoeg. We hebben dan ook de grootste en mooiste templs gezien.

Vandaag heb ik dus een beetje rustig aan gedaan. Dat op en neer reizen komst dan echt heel veel energie vooral met de enorme hitte van Cambodia. Bovendien heb je heel veel te verwerken van alles wat je ziet. Ik had het dan ook niet zo arm verwacht. We hebben dan ook contact met een jongen uit Amerika die hier een bedrijf heeft en heel veel projecten verzint om de mensen een betere toekomst te geven. Hier hebben we dan ook echt de meest afschuwelijke verhalen van gehoord waar je echt stil van word. Het is dan ook erg interresant om met hem te spreken aangezien hij precies weet wat er gaande is in dit land. Vanavond ga ik de zonsondergang bekijken bij de grote Angkor Wat tempel. Dit moet erg bijzonder en mooi zijn. Daarna zullen we samen gaan uiteten en weer vroeg gaan slapen.

Morgen vroeg word en weer gehobbeld voor een aantal uur en ga ik dus terug naar Thailand. Daar een nachtje slapen en dan naar Kansanaburi waar ik 3 dagen rond zal gaan naar onderandere de tijgertempel.

Maar deze dagen in Cambodia zal ik nooit vergeten. Ben blij dat ik deze ervaring even meegepikt heb. Het waren maar 2 dagen maar wel zo indrukwekkend dat het echt niet te omschrijven is.

Dit was dus Cambodia kort maar krachtig.

Groetjes Lian

  • 16 Januari 2007 - 07:19

    Verraa:

    ik zat net op de computer en kreeg toen berichtje van jouu
    nog veel plezieer daar !

    ××× veraaaa

  • 16 Januari 2007 - 07:50

    Broer:

    heel goed

  • 18 Januari 2007 - 18:19

    R'b'N:

    Di-j Lian, di-j blieeft-j mêr vanalles metmake, neet te geluive...

  • 23 Januari 2007 - 15:16

    John De Wit:

    leerling van mnr stienen
    : krijg zin in reizen al ik jullie verhalen lees

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Amsterdam

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

09 Februari 2007

Ko Toa en Bangkok

04 Februari 2007

Ko Phag Nan en Ko Tao

01 Februari 2007

Ko Phi Phi en Ko Phag Nan

25 Januari 2007

Phuket en Ko Phi Phi

20 Januari 2007

Kancahanburi
Lian

Actief sinds 30 Juli 2006
Verslag gelezen: 157
Totaal aantal bezoekers 51868

Voorgaande reizen:

24 Februari 2010 - 23 April 2010

Reisverhalen

06 September 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: