Eerste dagen Guatamala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Lian Stienen - WaarBenJij.nu Eerste dagen Guatamala - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Lian Stienen - WaarBenJij.nu

Eerste dagen Guatamala

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Lian

08 April 2010 | Guatemala, Antigua

Hallo,

Zoals jullie hebben kunnen lezen zijn we naar Guatamala gereisd. Na een lange reis kwamen we aan in het overdrukke maar super mooie Antigua. In de shuttle vertelde ze dat het kwam gezien pasen en goedevrijdag. Daar hadden we niet aan gedacht. Een hostel zoeken kon dus een probleem worden. Mensen komen uit heel amerika om hier pasen te vieren.Maar gelukkig er was nog een bedje vrij. Meteen gingen we naar het centrum om te kijken wat er allemaal ging gebeuren. De straten werden versierd met bloemstukken en andere kunstwerken van misschien wel 10 m4. Echt heel mooi. Dan kwam de procesie, met muziek en heel veel wierook. Grote beelden van jesus enz werden door mensen gedragen. Deze liepen dan over de kunstwerken heen. Meteen daarna kwam de bezemwagen en er was niks meer te zien van de prachtige bloemstukken. Maar al snel werd alles uit de kast gehaald en werden nieuwe stukken gemaakt. Dit herhaalde zich meerdere malen per dag en meerdere dagen achter elkaar. Heel indrukwekkend om te zien. Toch iets anders als eitjes zoeken!

We besloten om een tour te doen naar de veel besproken Pacaya vulkaan. Deze actieve vulkaan beklimmen was niet geheel zonder risico. Het was een flinke klim. De tocht naar boven was niet lang meer wel stijl. Uiteindelijk liepen we over afgekoeld lava. En er lag veel. Bovendien liggen de stenen niet vast waardoor regelmatig iemand viel. Gezien de scherpe stenen had je dan meteen je handen of benen open. 1 van de reden dat het niet heel veilig was. Uiteindelijk kwamen we bij een beetje lava uit. We hadden niet de beste dag want er was niet veel. Eerdere dagen waren er stromende rivieren van lava naar beneden gekomen. Ondanks dat er niet heel veel lava was, was het wel bloedheet. Er waren mensen waarbij de schoenzolen gesmolten waren. Wel sprong er regelmatig lava uit de vulkaan. Toch wel gaaf. Alleen had ik graag nog meer lava gezien.

De volgende dag zijn we naar het meer Atitlan geweest. Dit is een enorm groot meer omringd door bergen en vulkanen. Echt heel mooi. We bezochten een aantal dorpjes rond het meer. De gids vertelde ons over de geschiedenis en over het leven nu. Ze hadden er nogal een vreemde manier van geloven. Zo was er in een huis een pop. Helemaal aangekleed omringd door kaarsen enz. Er zat een man voor die heel uitgebreid tegen de pop sprak. Met handgebaren enz. Laten bleek dit een priester te zijn die namens mensen iets aan de pop vroeg. Ondertussen heeft de pop een sigater in de mond en krijgt hij regelmatig een drankje. S avonds gaat de pop slapen en dan de volgende dag ontvangt hij weer de hele dag bezoek. Ik wist niet wat ik ervan moest denken. Maar hier was hij nogal belangrijk.

Uiteindelijk kwamen we terug in het uitgestorven Antigua. Pasen was voorbei dus iedereen was naar huis. Ook wij hebben inmiddels dit gezellige stadje verlaten en zitten midden tussen de bergen in een prachtige groene omgeving. Wat we hier gaan doen weten we nog niet dus dat ga ik jullie later vertellen.

Groetjes Lian

• 08 April 2010 - 16:29

Stephanie:

Hee Lian,

Klinkt heel spannend en indrukwekkend allemaal!

Geniet nog van je laatste twee weken daar.

Groet,
    Stephanie